Thursday, April 14, 2011

KURSUS PENGENDALIAN LEPAS TUAI DAN TAMBAH NILAI

AMALI PRATIKAL
KURSUS PENGENDALIAN LEPAS TUAI DAN TAMBAH NILAI

Assalamualaikum semua.. salam ceria..
Haaaa ngko.. panjang tajuk arinie.. apetahnyer nielah tajuk kursus yang mummy join selama 2 hari dari 12 April - 13 April 2011.
Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan memang seronok.
Banyak pengalaman yang Mummy dapat. Walaupun mummy nie memang x berapa terror pasal pertanian tapi dengan adanya kursus sebegini dapat memupuk minat untuk menjadi seorang pengusaha pertanian.. Chewah!! berangan jer.. "PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN"
Kebanyakkan peserta terdiri daripada OTAI2 yang sememangnya Pertanian merupakan sumber pendapatan diaorang dan u olls kena percaya bahawa pendapatan diaorg sebulan boleh mencecah ke 5 angka lebih pun boleh.. terasa kerdil diri ini.. hehehe.. walaupun memang kerdil..

Untuk hari pertama kami hanya mendengar teori di Dewan yang disediakan oleh pihak hotel. Dan sorrylah mummy x dapat masukkan gambar atas sebab2 tertentu.. 
Jadi semasa amali praktikal saja yang sempat mummy amik tu pun pakai kamera tepon. Gambar memang kurang jelas.
Tujuan menghadiri kursus nie adalah kegunaan bahan sisa nanas yang boleh dipelbagaikan, pengunaan EM, pengendaliaan selepas tuai dan banyak lagi lah..

Okaylah, Mummy x mau cokap2 bonyak2.. jom skodeng gambar2 yang sungguh the happening and poning... hehehee..
Di Ladang Nanas PTPTN
ALOR BUKIT PEKAN NANAS, PONTIAN

Geng HAWA bukan HAWAU yerk!
Mummy, Nurul dan Ida
HOT MOMOK MAMA!

Nielah Penceramah kami
En Eddie Kamal
yang suka buat lawak.. klakar2..

 Haaaa besooooww mesin nie..
Nielah mesin yang digunakan untuk menghancurkan DAUN NANAS, TUNGGUL, BUAH NANAS DLL.. MANUSIA PUN BLEH!

Bila mummy tnya enjin nie enjin apa??
ENJIN TRAILER
BISING!!

Nak menggerakkan mesin grinding
ENJIN Trailer + Bateri = Mesin yang bernilai hampir RM60K..
PENGSAN! MAHAL! X MAMPU!
SODIH! 

 Akulah HANG TUAH!
aduhsss sila jgn ikut perangai abg nie.. BAHAYA! 
PARANG ITU TAJAM!
2 orang kuat ketika kami menjalani kursus
Abg berbaju kuning yang koros tu (nama glamor) EN TAM
Abg berbaju kunin yang comel2 yang pandang kedepan (nama glamor) EN MOK

 Nie pun owng kuat PTPTN 
Abg berbaju biru - EN ISA.. a.k.a PENGURUS FUTSAL

 Sisa daun nanas dan tunggul nanas

En Addie Kamal memberi sedikat taklimat sebelum mesin digerakkan.
KESELAMATAN DIUTAMAKAN!

Persediaan.

 Dah start bunyi bising!!
Nak cakap kena bisik kat telinga..

Masukkan tunggul nanas kedalam tong tu..

Sedang diproses..

Sisa buangan dah siap dikisar..

 Dikumpulkan

Inilah hasilnya..
Sedia untuk dimakan.. hheheheee..
SILA JANGAN MAKAN!!

 NOW! My TURN!
x sabau2 beb!

 Masa nie macam main bola jaring jer.. 
main baling2 masuk dalam tong.. BEST!!

Dah masukkan buat mcm nie kengkonon dah HABEESSHHH...

Sila contohi MUMMY!!
Sayer seorang BUDAK yang RAJENNNN!!

PERLU PEKERJA KONTRAK, SILA HUBUNGI SAYER!!
POYO!!
KAMI GEMBIRA!!

SISA YANG TELAH DIKISAR MENJADI CENGGINIH..

 Secara dekat..
Sisa nie boleh diberi makan kepada haiwan ternakan dan dibuat menjadi baja.

 Tadi dah tengok mesin besooorkan.. kali nie tengok mesin kecik plak

Nie Mesin chopper.
Biasa gunakankan untuk memotong daun kelapa sawit bagi tujuan sisa diberi makan kepada binatang ternakan

 Nanas masak atau nanas busuk serta jambul nanas

 Sebelum tu, buah nanas perlu dipotong agak kecil bagi memudahkan mesin chopper bergerak kalu x tersangkut.

 Okay.. skung bleh main2 baling2 dow..

 Sape nak cuba bleh cuba.. syiokkk!!

 Nielah sisa buah nanas yang dah busuk atau terlampau masak

Mesin chopper nie hanya boleh menyincang buah nanas tapi daun nanas tidak dapat hancur kerana daun nanas berbenang sukar untuk dihancurkan

 Lihatlar.. buah nanas yang hancur.. kalau x geli bleh buat jus.. muahahaaaa..

 Nilah salah satu bahan yang digunakan dalam campuran SILAJ (untuk makanan ternakan)

 En Penceramah menunjukkan cara2nya

 Setelah dicampurkan dengan bahan2 tersebut,
disimpan didalam tong ditutup kedap supaya tidak dijangkit kulat

 Dan inilah SILAJ
berbau masam2 manis
Binatang ternakan suka makan terutamanya LEMBU

Menambah Nilai pengeluaran Buah nanas secara langsung
yang penting KAMI GEMBIRA!!

Walaupun penat berhapan dengan keadaan panas terik tapi kami seronok sekali sekala dapat masuk ladang sungguh menyeronokkan!!
Okaylah sekian dulu untuk kali ini..
Pssst2.. Mummy nak masukkan resipi selepas nie..
jangan lupa rajin2 jengah blog mummy nie yerk..
Bobai..
KAMI GEMBIRA
Wassalam..






1 comment:

  1. salam kenal...
    sy suka pertanian...heheheh...

    ReplyDelete

Trafic Jam.. PpppRReeetttt...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...